Pædagogisk læreplan Storkereden 2024
Den pædagogiske læreplan udgør rammen og den fælles retning for vores pædagogiske arbejde med børnenes trivsel, læring, udvikling og dannelse. Læreplanen er et levende dokument, som kort beskriver vores pædagogiske overvejelser og refleksioner med eksempler, der er retningsgivende for det daglige pædagogiske arbejde.
Rammen for at udarbejde den pædagogiske læreplan er dagtilbudsloven og dens overordnede formålsbestemmelse samt den tilhørende bekendtgørelse. Loven og bekendtgørelsen er udfoldet i publikationen Den styrkede pædagogiske læreplan, Rammer og indhold. Publikationen samler og formidler alle relevante krav til arbejdet med den pædagogiske læreplan og er dermed en forudsætning for at udarbejde den pædagogiske læreplan. Derfor henvises der gennem skabelonen løbende til publikationen.
-
Hvem er vi
Storkereden er et integreret dagtilbud, som har eksisteret siden 1987. Vi holder til i Bredballe, Vejle Øst med beliggenhed nær skole og i omgivelser med skov og grønne områder. Storkereden er normeret til 128 børn i målgruppen fra 0 år til skolestart fordelt på 4 vuggestuegrupper og
4 børnehavegrupper. Alle børnegrupper er aldersblandede.Profil
Vores overordnede faglige profil udtrykker en hverdag, der bærer præg af stærke fællesskaber og mindre gruppeopdelinger. Vi er optaget af at sikre et ensartet tilbud til alle børn ud fra den aktuelle børnesammensætning, hvor vi arbejder med at udvikle kvaliteten i de læringsmiljøer, der skabes hele dagen. I Storkereden har vi en tydelig rød tråd i pædagogisk praksis gennem praksiskort, der beskriver og anviser forskellige pædagogiske beskæftigelser. Praksiskortene er tilgængelige, så man som forældre kan følge med i vores pædagogiske grundlag.Vi har en velfungerende forældrebestyrelse, hvor der drøftes overordnede emner, der understøtter arbejdet med børnenes trivsel, læring udvikling og dannelse. I det daglige vægter vi dialogen med forældrene, da en god og tillidsvækkende kontakt er med til at skabe tryghed for barnet.
Børnegrupperne
Institutionen er børnenes værested, hvor vi alle medvirker til at give det enkelte barn samt den hele børnegruppe en god og indholdsrig hverdag med leg, læring, omsorg, tryghed og trivsel. I løbet af dagen er der rig mulighed for at beskæftige sig med aktiviteter og lege både i egne grupper samt på tværs af grupperne.Ledelse og personalesammensætning
Storkeredens ledelse består af dagtilbudsleder og pædagogisk leder, der som ledelsesteam står for den daglige drift og det pædagogiske ansvar. Derudover beskæftiger Storkereden en
personalesammensætning af faste medarbejdere, der både er uddannet og uuddannet samt
variation af pædagogstuderende, skole- og virksomhedspraktikanter. Til de daglige måltider har vi to køkkenpersonaler. -
Pædagogisk grundlag
Børnesyn, børneperspektiv og dannelse
Vores pædagogiske grundsyn er, at: ’Alle børn vil, hvis de kan’. Det betyder, at alle børn er sikret en særlig opmærksomhed og mødes med forskellige pædagogiske tilgange. Med omdrejningspunkt i at det enkelte barn har behov for at blive lyttet til og føle sig forstået, medtænker vi i vid udstrækning barnet og børnegruppen ind i den daglige pædagogiske praksis, så de kan opnå en følelse af at have indflydelse på egen virke og trivsel.
I dagligdagen har vi fokus på at skabe hensigtsmæssige udfordringer for børnene tilpasset deres alder og udvikling. Børnenes synspunkter, viden og erfaring er vigtige bidrag til at skabe det gode børneliv i Storkereden - og vi bestræber os på at forstå og fortolke børnenes oplevelser og se en problemstilling med barnets øjne ved at være opmærksomme på at se bagom børnenes
handlinger og intentioner.
Vi arbejder også ud fra, at det enkelte barn såvel som hele børnegruppen har ret til reel
medbestemmelse over eget liv og det fælles liv, der leves i Storkereden. Børnenes med- og
selvbestemmelse øges i takt med, at modenhed og evner udvikles. Børnene skal lære at forholde sig til livets valgmuligheder og bliver delagtiggjort i relevante beslutningsprocesser i samspil med den voksne for at skabe forudsætningen for både at kunne stå ved sit eget valg samt følge fælles trufne beslutninger.Leg og læring
Børnenes leg har en central plads i Storkereden, hvor legens egenværdi anerkendes. Vi udviser respekt for barnets eget forsøg på at håndtere konflikter, inden vi guider barnet i en ny retning. De voksenstyrede lege og aktiviteter giver børnene mulighed for at omsætte erfaringer i
legerelationer og til at understøtte udvikling af legekompetencer - og vi arbejder grundlæggende med mindre gruppeopdelinger for at skabe plads til fordybelse.
I vores planlægning har vi øje for, at der skabes en balance i aktiviteterne, så børnene bliver
præsenteret for en stadig større erfaringsverden til at lære og udvikle færdigheder. Det enkelte barn får mulighed for at bidrage til løsninger på egne eller fælles udfordringer - og med en
reflekteret tilgang anvender personalet digitale medier til at understøtte barnets nysgerrighed og
engagement ved at benytter iPad som et leksikon til at blive klogere.Børnefællesskaber
Storkereden er i sig selv ét stort børnefællesskab, hvor børnene møder hinanden og leger på tværs. Vi understøtter børnene både individuelt og som gruppe i deres relationer til hinanden med fokus på, at børnene skal lære at se, lytte og forstå hinandens forskelligheder. Vi vægter, at
børnene tilegner sig solide samarbejdsevne, for at de kan opnå en følelse af, at når man arbejder sammen, kan man lykkes. Det har stor betydning, når børnene drager deres egne erfaringer i
sociale kontekster til at genskabe og forny sociale relationer. -
Pædagogisk læringsmiljø
I Storkereden har vi fokus rettet mod læringsmiljøer, der tilgodeser den aktuelle børnesammensætning og sikre blandende handlemuligheder. Med vores samlede struktur og den daglige planlægning får alle børn mulighed for deltagelse i både det forpligtende og det uforpligtende fællesskab, der giver det enkelte barn rum for at udforske, eksperimentere og erfare sin omverden.
De mange overgange i løbet af dagen skaber nye og kendte sammenhænge – og vores
rutineprægede hverdag er dagligt fyldt med læringsmiljøer, hvor barnet kan øve sig, repetere
succeser og udvikle samt udfolde sine færdigheder. Eksempelvis modnes til at vinke farvel,
gradvist blive selvhjulpen i garderoben og på toilettet samt indgå i gentagne dagligdagsaktiviteter og -gøremål, og hvor barnet bliver trænet i at forstå rækkefølgen i en opgaveløsning.
Vi arbejder med en faglig bevidsthed om barnets læringsmuligheder til at gøre os overvejelser om eksisterende og nye formål ud fra de seks læreplanstemaer til at understøtte børnene i deres egne og fælles læreprocesser. I ydertimerne er der, hvad vi kalder for et frit læringsrum – her er plads til leg uden afbrydelser samt spontane aktiviteter, så børnene kan drage deres egen læring og udvikle legekultur, venskaber og gruppedannelser. -
Samarbejde med forældre om børns læring
Ved opstart har vi en forventningsafstemning om et gensidigt forpligtende
samarbejde omkring barnets trivsel og læring. Vi har generelt en opmærksomhed på at
inddrage forældrene i deres børns oplevelser og hverdag med henblik på at skabe et fælles fokus, der skal komme barnet til gode. Kommunikationen vil være en vekselvirkning mellem den daglige dialog ved modtagelse og afhentning af barnet, planlagte og spontane forældresamtaler, nyhedsinformationer, gruppeopslagstavle samt den ’tavse’ formidling med fotodokumentation om børnenes hverdagsbeskæftigelser. -
Børn i udsatte positioner
Vi arbejder løbende med at skabe pædagogiske læringsmiljøer, der inkluderer børn med
særlige behov. Med udgangspunkt i udfordringen, bøjer vi en aktivitet efter barnet eller
børnegruppen, drager fokuseret omsorg i kortere eller vedvarende perioder og tilbyder et
fleksibelt og understøttende læringsmiljø til at fremme de mest optimale betingelser for børnene.
Børn i udsatte positioner kan knytte sig til forskellige årsager, og de baggrundsmæssige
forudsætninger for det enkelte barn og familie kan variere og give anledning til at sætte ind med understøttende indsatser. Udover at sørge for lige deltagelsesmuligheder og arbejde med at finde løsninger for barnet i fællesskabet, kan nogle børn profitere af særlige tilrettelagte indsatser
skræddersyet til det pågældende barns behov.
Det kan også handle om, at der periodevist opstår udfordringer eller gennemgribende omvæltninger i familien (skilsmisse, sygdom, dødsfald), som kan udløse sårbarhed hos barnet udover det sædvanlige. Specifikke handlingsplaner er et fælles anliggende i samarbejde med forældrene og ofte i samråd med andre relevante fagprofessionelle.Vi har en fuldtidsansat AKT-pædagog (Adfærd, Kontakt og Trivsel), som har bred viden omkring aktiviteter og tiltag, der kan understøtte barnets eller en børnegruppes trivsel. Derudover arbejder vi med begrebet ’Fokusbarn’, der har til formål at sikre, at alle børn får en særlig opmærksomhed samt sikrer et godt samspil barn/voksen imellem i flere forskellige situationer og relationer.
-
Sammenhæng til børnehaveklassen
Til at kvalificere den kommende skolestart har vi fokus på, at førskolebørnene indgår i et
børnefællesskab med ansvar for sig selv og hinanden ud fra arbejdet med sociale kompetencer, færdigheder samt behovsudsættelse. Børnene øver sig i at håndtere egne konflikter og være i stand til at afhjælpe andres uden voksenindblanding. Derudover støtter vi børnene i at oparbejde mod og evne til at turde begå sig ud på nyt dybere vand samt understøtter deres lyst til at lære ved at inddrage børnenes perspektiv og spørge til deres mening om aktiviteterne, så vi på den måde får gjort dem til aktive medspillere i egen læring.Indholdet i vores pædagogiske læringsmiljø med overgangen til skole tager didaktisk afsæt i, at førskolebørnene modnes til skolelivet med konkrete skoleforberedende opgaver (bogstaver, tal, begreber, opgaveløsninger). Derudover samarbejder vi med de omkringliggende skoler om skolebesøg, hvor størstedelen af vores børn har tilknytning, til at skabe positive forventninger samt en større sammenhæng imellem indhold og kultur i børnehaven og skole/SFO. Vi får bl.a. udleveret materiale til sange og lege fra skolen, som de kommende skolebørn skal øve, for at opnå genkendelighed, og som er til brug ved skolebesøgende. Målet er at skabe en tryg og rolig skolestart, og at personalet på skolen får skabt en relation og kendskab til de enkelte børn. I samarbejde med de to distriktsskoler samt øvrige institutioner i Bredballe er der udarbejdet en folder om ’Den gode overgang’, der beskriver de færdigheder og kompetencer, der er gode at arbejde med i børnehaven og i hjemmet i året inden skolestart og tiden lige efter skolestart.
-
Inddragelse af lokalsamfundet
Vi har en fast aftale med biblioteket som kulturelt tilbud til at indhente relevant børnelitteratur.
Bøgerne bruges aktivt ind i vores hverdag enten som dialogisk højtlæsning eller i forbindelse med en bestemt aktivitet – det kan være forberedende med inddragelse af børnene eller som
inspirationsmateriale til understøttelse af børnenes læring.
Med kort afstand til skov og Børnelandbruget Troldebakken, gør vi ofte brug af at komme ud i
naturen og dyreriget. Udflugter i nærmiljøet tilrettelægges med fokus på at tilgodese
læringsmiljøer uden for børnehaven, der kan kombineres med aktiviteter hjemme i institutionen.
Ved juletid går vi i kirke og deltager i den årlige julegudstjeneste, hvor vi hører lidt om juleevangeliet og synger salmer. Vi benytter også nærmiljøet til at øve trafiksikkerheden. -
Arbejdet med det fysiske, psykiske og æstetiske børnemiljø
Vi tilpasser os løbende børnemiljøet efter den aktuelle børnesammensætning eller de
lovmæssige ændringer i krav og retningslinjer – det gør vi ved at indrette fleksibelt for at rummene altid afspejler den eksisterende børnegruppes behov for inspiration, leg og læring. Det giver
anledning til at skabe læringsmiljøer, der tilgodeser et børnemiljø ud fra børneperspektivet og
demokratiske læreprocesser. Vi søger derfor løbende for at skabe tidssvarende og børnerelateret indretning af legeområder både på inde- og udearealet, hvor vi også lader os imødekomme af børnenes behov, anmodninger og idéer.Til at understøtte det psykiske børnemiljø, skal børnene lære at begå sig i livets med- og
modgang med personalet som konfliktløsende fremfor konfliktløsere. Med tema som
’Fri for mobberi’ har vi mulighed for at arbejde med gensidig respekt overfor og til hinanden samt med problemløsningsstrategier. Vi har løbende opmærksomhed på at nedbringe støjniveauet, når vi er indenfor med mindre gruppeopdelinger fordelt rundt om i husets kroge samt på ture i nærmiljøet.Derudover lægger vi stor vægt på at vedligeholde de fysiske rammer således, at de er hyggelige, imødekommende og inspirerende til at understøtte det psykiske børne- og voksenmiljø. Her
anses børn og forældre som vigtige aktører i, at Storkereden skal være et rart sted at være både fysisk og psykisk.Den æstetiske oplevelse vil være individuel for det enkelte personale, hver forældre og børnene med læringsmiljøerne, der ændrer sig efter børnenes interesse og fantasi. Det ses bl.a. igennem dokumentation og udstilling af børnenes kreationer på vægge og rundt om i huset, der inddrager børnenes perspektiver med inspiration fra børnene selv til at dekorere og indrette grupperummene. Fotodokumentation præger ligeledes lokalerne i Storkereden og inspirerer til samtaler børnene imellem og børn/voksne.